Utveckla genom internetmarknadsföring

Idag är marknadsföring på nätet allt viktigare för både företag, entreprenörer och privatpersoner, men det gäller att man gör detta på rätt sätt om man vill lyckas – och som tur är finns en hel del knep man kan ta till.

Hur du arbetar med marknadsföring på nätet kan vara A och O när det kommer tiill att lyckas med din verksamhet. Därför är det viktigt att du faktiskt har koll på hur du ska gå till väga för att få ut så mycket som möjligt av din digitala marknadsföring och dina kanaler du väljer att saluföra dig i. Har du till exempel ett företag och har bestämt er för att ta steget till att börja annonsera i sociala medier är det mer än bara likes som ska mätas för att du ska förstå och se vad din marknadsföring ger. Något som till exempel InternetWorld tipsar om att man istället ska leta efter i sina sociala medier är:

  • 3561496-social-mediaVilka som följer er – når ni ut till rätt målgrupp? Finns här ytterligare målgrupper ni inte trodde fanns?
  • Vart målgruppen finns – kolla vilken plattform som funkar för vilken målgrupp, till exempel kanske den yngre målgruppen hittas på Twitter och den äldre på Facebook?
  • Vem det är som pratar om er – kolla vilka av era följare som är de mest pratsamma om ert företag och vad de pratar om, bena sedan ut om vilka av dessa som är viktigaste för er sett genom spridningsförmåga och roll.
  • Innehållet – vilket innehåll ger era följare mesta engagemang? Kan ni lägga ut mer sådant som driver mer?
  • Vilket innehåll som föredras – gillar era följare mest rörligt material, bilder eller tweets, eller är det enkäter som ger mest engagemang av det ni publicerar?

När ovanstående punkter är fastställda kommer man sedan till nästa del i mätningen. Kolla till exempel hur era följare väljer att kommentera olika inlägg. Är tonen god, negativ eller neutral? Lyckas ni få en dialog med kunderna och inte en monolog från endera håll har ni kommit en bra bit på väg, men kom ihåg att aldrig lägga värderingar i era svar annat än företagets värdegrunder som ni även bör vara noga med när ni använder sociala medier överlag. Detta är dock inte det enda man ska tänka på när man pratar om marknadsföring på nätet. Viktigt är även att kolla hur konkurrenterna gör och att välja rätt typ av plattform att synas på.

Så syns du på bästa sätt genom internetmarknadsföring

Något som Driva Eget tipsar om är att följa experten Jacqueline Kothbauers råd om hur du gör för att synas bättre på nätet genom smartare marknadsföring online. Vad hon tipsar om är nämligen att man alltid ska börja med att identifiera sina konkurrenter och sedan hitta luckan där man själv kan komma med sitt företag och fylla upp behovet som man sett saknas hos konkurrenterna. Likaså bör man vara väldigt selektiv med vilka plattformar man väljer att synas i. Enligt henne passar nämligen inte alla plattformar för alla typer av företag. Märker man till exempel hur Instagram inte ger något så bör man alltså rimligtvis inte annonsera där utan välja en kanal som faktiskt ger en något. Så hur ska man veta detta då? Det enklaste är genom att testa sig fram, eller om man vill göra det enkelt för sig kan man vända sig till en expert för hjälp, till exempel en byrå som arbetar med just internetmarknadsföring.