Förr i tiden var det annorlunda. Bättre? Det är svårt att säga. Men nutiden är nog full av fler möjligheter. Låt oss fördjupa oss. Förr såg du en annons i tidningen ”affär söker arbetare”. Du skickade in ditt CV till företaget (per post, alltså riktig post med ett papper i ett kuvert) och väntade sedan på ett eventuellt samtal. Sen kom internet.Du började då söka jobb på olika sidor, som exempelvis Arbetsförmedlingen. Du skickar mail och personligt brev till företag. Hoppas att det ska sticka ut i mängden av anökningar som företaget antagligen får. Men läget har förändrats. Visst kan du fortfarande söka jobb på det klassiska sättet via arbetsförmedlingen och genom att skicka dina uppgifter via mail. Men numera finns även ännu en metod. Den sociala.
Visitkorten fungerar fortfarande
I en artikel från Dagens Nyheter har man skrivit om hur du kan nätverka dig till drömjobbet. De handlar om hur företagen söker på internet för att hitta rätt målgrupp, de använder exempelvis LinkedIn och Facebook för att hitta nya medarbetare. Egna event är också populärt för att hitta ny arbetskraft numera – och om du blir inbjuden på en fest eller ett möte eller liknande hos en stor firma som jobbar med någonting som även du kan göra – kan du vara omedvetet headhuntad. Då gäller det såklart att ha ett bra visitkort att ge bort när du är där, och billiga visitkort kan du enkelt beställa hem själv – så ordna det snarast om du inte redan gjort det. Det är även det en intressant sak – det här med visitkorten. För trots att vi blir allt mer digitala, med egna hemsidor och CV på LinkedIn, så är visitkortet fortfarande mycket populärt. Det har till och med kommit digitala visitkort, men de har inte lyckats ta sig förbi de klassiska visitkortens popularitet. Även Metro har funderat kring varför det är så, och i en artikel här försöker de lista ut svaret. Så här skriver tidningen inledningsvis:
De är hopplöst omoderna, men ändå fortsätter vi att dela ut visitkort när vi vill knyta nya kontakter. Experten förklarar varför – och proffsminglaren tipsar om hur du hanterar dem. En fyrkantig papperslapp i storleken 90 x 55 millimeter är ofta det första intrycket vi ger varandra. Visitkortet har spelat en stor roll både som kommunikationsmedel och i möten med andra människor sedan så långt tillbaka som 1500-talet.